Zou het vroeger makkelijker zijn geweest?

Op de laatste dag van de februari ging ik aan de slag met de retrojurk van Ienemiene. ‘s Middags patroontje printen, stofje wassen en de juiste maat uitzoeken. ‘s Avonds richting “De losse steken” om er enkele uurtjes met “soortgenoten” door te brengen. Tegen het einde van de avond ging ik naar huis met een bijna afgewerkte jurk.
Een thuis kon ik het niet laten om de jurk helemaal af te werken. In het midden van de nacht nog een snelle pasbeurt. Eén en al frustratie want het onding (zo noem ik het vanaf vandaag) was véél te groot. Ik controleerde nochtans de maattabel en volgens die had ik zelfs nog een maat groter nodig. 
Resultaat voor het vernauwen
Na een kort nachtje slapen, kon ik niet anders dan het onding aan te pakken. Gevolg: frustratie, frustratie en nog eens frustratie. Ik moest behoorlijk veel centimeters innemen. De jurk is dus niet meer in verhouding. Het model er een beetje uit. 

De zoom besliste ook nog eens om “beu” te doen. Tweelingnaald kapot. Zoom lubber de lubber. Uiteindelijk heel wat centimeters ingekort en een iet of wat deftige zoom… 
Ondanks de mooie details aan de mouwen en de flapjes, en de kraag waar ik helemaal gek van ben, zal ik deze jurk niet snel opnieuw maken. 
MAAR
Trucks uit de oude doos: driegen, nameten op het patroon zelf. Geen kat die daar nu nog aan denkt. Misschien ewa meer werk maar een pak minder frustraties. De technieken van vroeger, die komen misschien toch nog eens van pas… 
En mijn huis zag er zo uit… 
Niets is perfect, niet waar? 
Aanpassing: ik wil niemand afschrikken met dit bericht, het is een mooie jurk en ik maak ze zeker ooit opnieuw. Ik moet gewoon leren van op voorhand het patroon na te meten. 

Tricot: funny dots – dapper – liesellove
Fournituren: Liesellove

30 thoughts on “Zou het vroeger makkelijker zijn geweest?

  1. Mag ik vragen welke maat je normaal hebt en welke maat je maakte? Ik ben namelijk ook van plan er deze week aan te beginnen en ik had met de harlequin ook die miserie van innemen en zoeken… Wil liever voorbereid zijn 😉

  2. Ik ben altijd blij als ik zo n berichten lees, nee nee, niet uitlachblij !!!! Want ik wens u echt naaiprojecten zonder frustratie toe !!! Maar dan weet ik wel weer : vee, begin er niet aan…..
    Maar allé, geniet er nu maar van, uiteindelijk,is ze wel heel mooi, die jurk

  3. Oh zo jammer! Want bij An van Ienemiene zit het perfect! Daarom ben ik soms ook zo bang om de Julia trui uit te brengen. Alle soorten stretchstoffen reageren zoooo anders. Dus het kan zijn dat als je dit kleedje in een iets minder rekkende stof nog eens maakt, toch perfect zit. Hopelijk krijgt dit mooie patroontje toch ook een herkansing. 🙂

  4. Al bij al vind ik jouw eindresultaat nog goed meevallen. Mooi zo met dat spikkelstofje!
    Ik heb gisteren hetzelfde gemaakt en ben juist heel enthousiast over het patroontje. Ik hoop dat jij er toch ook nog eens een succeservaring mee hebt!

  5. Eindresultaat vind ik prachtig.
    Ik herinner me nog hoe het vroeger was,samen met ons Bebonne…uren driegen en passen en nog eens passen .Oefff. Maattabellen ik griezel ervan ,bij mij zijn die ook altijd verkeerd.

  6. Ik zat tussen maat 40 en 42 volgens de maattabel. Ik maakte maat 40 maar moest aan elke kant 4 cm innemen. Ik gebruikte wel een gewone tricot. Bij de Harlequin kwam mijn maat dan weer perfect uit maar de stof was minder rekbaar, mss daarmee…

  7. hij krijgt zeker een herkansing hoor 🙂 maar niet de eerste weken 😉 want het inéén zetten is echt easy… maar idd stofsoort kan al verschillen en iedereen zijn lichaam is nu eenmaal anders… meten is weten 😉

  8. Schoon stofke! En laatste foto vind ik toch heel geslaagd. Maar ik snap dat innemen met flapjes heel het ding uit verhouding brengt, zo jammer! Meanwhile, bedankt om die zo-ligt-mij-huis-erbij-tijdens-een-naaimarathon te tonen! Voel ik mij al niet meer abnormaal 🙂

  9. Jouw doorzettingsvermogen verdient een medaille! Het kan inderdaad super frustrerend zijn als iets niet past zoals het moet. Het patroon nameten vooraleer je er aan begin is inderdaad een goede truc uit de oude doos.

  10. He, wat jammer en frustrerend ook! Zeker met zo'n mooi stofje, hij staat haar ook geweldig 😦

    Ik meet meestal de patroondelen even na om te zien of ik dat wat vind en teken zonodig een andere maat, evt plaatselijk 😀

  11. Het eindresultaat is wel mooi 🙂
    Heb nog niet vaak wat voor mezelf gemaakt, maar wel eens véééél tijd gestoken in een cambiedress van dezelfde ontwerpster (zogenaamd op maat) en die is echt een karrevracht te groot)
    Sindsdien heb ik niks meer voor mezelf genaaid, ik kan daar dan zo een degout van hebben he!
    Neen, ik zou liegen, ik heb vorige week een rokje getest voor La Maison Victor, ook te groot 😦 Maar dat lag aan mezelf, er zat nog geen matentabel bij en ik heb dan maar ne 46 gemaakt omdat ik in de winkel ook die maat heb.
    Ik ga ze allebei nekeer verkopen! Jammer genoeg schatten weinig mensen de waarde van handgemaakt naar waarde…

  12. Herkenbaar, heb het ook al naar mijn oren geslingerd gekregen: ge had moeten driegen… ik doe dat dus ook niet. Niet opgeben, je stof is mooi, dat komt wel goed.

  13. Het eindresultaat is prachtig! Mooi stofje, mooi patroon en hij staat je (nu) super! Niet laten afschrikken door de slechte start, je weet nu hoe het moet.:-D

    Veel plezier met je mooie jurk!

  14. Ik vind het ondanks alles toch heel mooi, en nu maar eerst je nachtrust inhalen….en later je huis haha . Heeeel herkenbaar!!!
    Maarre…wat is driegen???

  15. Hee, een heel herkenbaar huis… hier ongeveer dezelfde “look” aan rommeltjes en een overvolle tafel. Maar ja, met zo'n frummeltje in huis heb ik geen zin om ieder uur alle speelgoed weer op te ruimen. Het eindresultaat van je “onding” is overigens super, het staat je geweldig!

  16. Misschien een tip voor de maatkeuze die ik onthouden heb van de naailes… Voor een kleedje houd je alleen rekening met de borstomtrek. En voor tricot neem jedan nog een maatje kleiner dan de matentabel aangeefft…

Leave a Reply

