Maak zelf een winterjas!

Ik had een plan: maak zelf je winterjas. 
De Chloe Jas uit La Maison Victor stak hierbij mijn ogen uit. 
Bovendien stond op de coverpagina: ‘snel en stijlvol’. 
Twee vliegen in één klap, of toch niet? 
Snel dat is nogal relatief: ik deed er drie uur over om het patroon over te tekenen en de stof te knippen. Ik ging voor een gevoerde versie waarbij je het patroon zelf moet aanpassen. Was het even makkelijker geweest als de voering gewoon overgetekend kon worden. 
Toch ging ik de volgende dag in alle enthousiasme aan het werk. Het inéén steken ging net iets vlotter dan de voorbereidende werken. De mouwen verlengde ik zodat ik het echt als winterjas kan gebruiken. 
De laatste stap, met name de zoom, nekte mij echter. Je moet dat handmatig doen: ik houd daar niet van want meestal zie je dat. 
Op bovenstaande foto zie je het perfect. Ik naaide de zoom niet handmatig schoon recht. Iets wat ik dus nog moet bijwerken, samen met het aannaaien van een effectieve knoop. Zij die tips hebben om dat zoomgeval goed te krijgen, laat alstublieft van u horen! 
Over het resultaat twijfel ik dus. Is deze draagbaar of niet (na de afwerking van de zoom)?  
Kies ik voor een haakje als sluiting of ga ik voor knopen? (Inderdaad, foto’s werden genomen met een sluitspeld.) 
Mist de jas niet nog iets? Een broche ofzo? Een coole sjaal? 

Zie ik er niet uit als een ballon? Een winterjas moet sowieso wat ruimer zitten maar is dit niet te?

En of ik nu blij ben met het resultaat, dat weet ik nog niet zo goed… 
Maakte ik nu mijn eigen winterjas of niet? Zal deze de koude winterdagen trotseren? 
Wordt zeker en vast vervolgd…
Stof:
Patroon:
Chloë Jas uit La Maison Victor Editie 3
36 thoughts on “Maak zelf een winterjas!

  1. Ja dit is het een en ander geweest als ik het zo lees.Naar mijn mening en dat is persoonlijk vind ik de kleur eerder iets voor in het voorjaar terwijl ik echt fan ben van groen.Die zoom daar kan ik je geen tip voor geven,geen ervaring mee en hij is wel wat ruim maar als je er een dikkere trui onder aan hebt is dat misschien minder zichtbaar?Een leuke fel groene sjaal met wat bruin/zwart of wit in maakt het geheel af.Knopen die er uitspringen mogen het geheel zeker afwerken.Maar ik blijf er bij het is een mooie jas en alles is persoonlijk,hé!

  2. Goh, heb dit weekend ook mijn Chloe afgewerkt en zelfde mixed feelings. Er ontbreekt inderdaad precies iets, maar wat? En hij zit erg ruim, zelfs met 5 maand zwangere buik. Er zal in de winter natuurlijk wel een dikke trui onder passen. Vanmorgen heb ik het uiteindelijk wel aangedurfd, om de jas van de kapstok te nemen en de collega's zijn hier wel enthousiast.

  3. je kan de zoom ook met het machien naaien als je een keergat laat in de mouw (wat je ook machinaal kan dichtstikken, want niemand die dat ooit gaat zien) 😉
    ik vind de jas helemaal geslaagd!
    sluiting met een haakje en nog een folieke erbij (speld, bloem,…) zou ik denken

  4. Ik vind het ook niet écht een winterjas; zowel qua patroon (is bedoeld om los open te hangen, lijkt mij) als qua stof (inderdaad zoals “ik maak het nu zelf” zegt vind ik het ook eerder een fris lentig kleurtje). Ik vind m wel mooi gemaakt en vind niet echt dat hij nog iets 'mist'!

  5. Idd, ik wou hetzelfde zeggen als regina. Keergat ik mouw maken en omzomen (allé, voering aan buitenstof maken) met machien, net zoals bij de Jackie. Gaat een pak sneller gaan 😉 Felle knoop, of gewoon opvallende knoop erop om het geheel te sluiten en klaar! Schoon ze!

  6. Het eerste wat ik dacht was: oh een jas die je als zwangere kan dragen!
    Verder vind ik hem op de ene foto wel ok en op de andere toch niet zo flatterend… Misschien kan een riempje helpen?

  7. Ik ben ook niet echt fan, maar dat was ik al niet toen ik de jas in lmv zag staan. Het flatteert niet echt naar mijn mening. Ik zou dan ook voor een kleurrijk accent gaan zoals een broche 🙂

  8. een heel duidelijke “nee”, ik had al mijn twijfels toen ik hem in het tijdschrift zag staan. Maar nu jij hem aan hebt is het duidelijk : er klopt iets niet met dat patroon, het is idd echt niet flatterend en ik heb al veel foto's van je gezien met zelfgemaakte kleren waaruit ik kan zie dat het echt aan de mantel ligt en niet aan jou 😉 .

  9. Bij ons in de naailes zijn de oversize jassen een dikke hit. Het is niet mijn ding. Ik probeer me er vooral small size te laten uitzien met een taille in al wat ik maak… 🙂

  10. hey! als je nog eens iets handmatig moet doen, call me, ik kan da goe en doe da graag :-))
    Beetje zomers kleertje, misschien niet op een zwarte broek, maar deze jas mag gezien worden! Ik heb deze ook in mijn 'to do in 2015' vaktje gelegd :-)))

  11. Het ligt idd aan de model van dit jaske, maar dit is nu in de mode!De ene staat ermee de andere niet! Ikzelf vind dat een schoon model maar zelf sta ik ook niet schoon met zo een oversize jaske.Digene die in de boek staat vind ik prachtig maar dit ligt ook aan de stofke, het juiste stoffenkeuze is heel belangrijk hier! QAls ik eerlijk mag zijn tot nu toe nog geen Chloe gezien nagemaakt waar ik echt zo een wow effect van krijgt.Maar zelf ga ik ze ook nog maken hoor, het stofje ligt hier al een tijdje klaar..

  12. Nu moet ik blozen 😉 (we proberen de zoom op te lossen, een passende sluiting vinden en daarna beslissen we of we hem houden voor onszelf of verknippen voor de kleine mie hier)

  13. t is geen jas die ik voor mezelf zou maken, ik heb liever wat meer model. Maar ik vind hem wel mooi staan bkj jou. Misschien haakjes zldat hij toch dicht kan? Ik zou precies geen knopen aanhangen, dat zou de eenvoud net doorbreken en ik vind die eenvoud hier net mooi. De zoom: gewoon een opening laten in de zijnaad van de voering ( de mouw lijkt mij zo lastig) jas binnenstd buiten keren, zoom stikken , terug keren en dan gat terug dichtnaaien. Ah ja maar dat moet dat moet dan met de hand daarom waarch de mouw 😉

  14. Die jas heb ik ook gemaakt. Ook met voering. Valt geweldig mee. Het is wel 1 in donkere bouclette. Het is ook een hit in de naailes. Maar bij mij zijn de mouwen korter en dat maakt het eleganter. Immers een 7/8 ste of een 3/4de jas vraagt een nacenante mouw. Misschien kun je dat eens proberen? Volgens mij zal dat de look van de jas helemaal veranderen. Veel succes. En oh ja, de kleur is prachtig!

  15. Ik ben toch ook niet zo een fan van de jas. Maar dat ligt meer aan het patroon, dat vond ik al vrij vormloos op de foto's in LMV. Maar nu ben ik er toch zeker van. Deze jas is niets voor mij. En volgens mij zijn er modellen die jou ook meer zullen flateren.
    Wel een leuke stofcombinatie. En misschien dat de sjaal van Gaëlle hem toch dat extraatje geeft wat je nodig hebt.

  16. De kleur is wat mij betreft niet helemaal dat voor dit soort jas, het doet hem groter lijken dan hij in feite is, vooral in combinatie met je donkere kleren. Ik ben supercontent van de mijne, draagt zalig maar moet je meer zien als een cardigan dan een échte jas. Ik zoomde machinaal en keerde in de mouw, zo staat het trouwens in de werkbeschrijving hoor. En dan is dat netter denk ik. Succes ermee, zeker niet weggooien!

  17. ik vind hem op zich wel mooi, k zou hem wel op andere kleren dragen. Hij steekt wat af tegen t zwart en de jeans.
    Maar als je hem toch binnenstebuiten gaat keren voor de zoom, zou ik wel de zijnaden en armsgaten wat innemen. T is gewoon jammer dat hij jou lijn (waar je fier op mag zijn) teniet doet. En er mag wel een opvallend detailke aan komen, mooie knoop of bloem lijkt me fijn! Succes ermee, knap dat je t gedurfd en gemakt heb, nog even fine tunen en hij gaat je staan!

  18. Op zich is hij wel mooi ene verrassend in dat kleurtje. Ik ben ook van plan hem te maken, heb daarvoor een zwart/wit gemêleerde stof liggen met wat gewicht. Volgens mij heeft dit model een stof nodig die wat doorhangt, en misschien een maatje kleiner dan gebruikelijk. In de LMV staat hij ook in 2 versies : een donkere, welke ik heel mooi vind en de lichtere in wol welke dan veel volumineuzer lijkt. Misschien ook een 'echte' soepele voeringstof gebruiken ?

  19. ik ben geen fan van dat model jas, voornamelijk omdat dat soort jassen, mijn figuur absoluut niet flatteert. Maar mooi, goh meisje, das een erg persoonlijk keuze eh. Ik vind de kleur en stof mooi, maar misschien niet voor een winterjas.

Leave a Reply

